Sunday 10 February 2013

German aku datang!

Walaupun hari ni dah masuk hari ke 6 berada di German tapi baru hari ni sempat nak update blog.. sebelum ni dok post pic kat fesbuk je hihihi.. perjalanan aku ni kira 'gamble' sbb tak ikut mane2 travel agency ..pendek kata ikut kaki melangkah dengan tak cukup preparation walaupun tiket flight dah berbulan aku beli.. tapi disebabkan hal2 mengemas rumah sbb nak pindah plus masih keje dan sampai rumah pun dah malam so segalanya jadi huru hara dan kucar kacir dengan duit pun tak sempat nak tukar dari MYR ke EURO... terkejar2 dari melaka ke Kajang kemudian naik cab ke  KLIA.. plan nak gerak dari kajang awal tapi malangnya apa yg telah dirancang tak menjadi... berdebar2 jugak.. mau tak nebes??.. dah la nak merantau jauh.. lamaaa pulak tu.. dlm hati cukup ke duit aku? Ape taknye beza duit kite dgn € bagai langit dgn bumi.. Boleh survive ke? Ape2 pun nak buat macam mane kena pegi jugak... hhuhu

February 1, 2013.
Flight pukul 11.45 pm tapi 2 jam awal dah kena check in.. dari melaka ingat nak tukar duit tp 2-2 money changer diorg takde duit EURO.. mula2 pegi kt Air Keroh Height diorg ckp diorg takde duit € .. yg ade Rupiah, nepal, vietnam...emmm.. tanye kt mane lagi ade money changer? Sbb aku tak pernah tukar duit kt melaka.. sebelum ni semua tukar kt KL tu yg tak tau tuh.. menggelabah carik..! Pastu shoot ke Mydin MITC cari money changer.. sampai2 dia ckp ade.. fuh lega Alhamdulillah.. opss.. lepas dia check dia cakap takde pulak.. aiyo gua sudah lambat neh.. hurmmmm...terpaksa laa tukar kt KLIA walaupun dah tau harga confirm mahal berdengung.. tp nak buat mcm mane kann.. no choice terpaksa tukar kt KLIA.. sampai KLIA terus cari money changer .. tapi.. rupenye kt KLIA takde money changer ek? Money changer yg agen bukan under bank... Kalau nak tukar duit kena tukar kt Maybank atau CIMB atau RHB.. tengok currency rate semua 4.460 perghhhh mahallll... kt luar baru 4.20.. no choice.. terus pegi kaunter RHB utk tukar duit..

Sampai kaunter nak tukar duit alih2 staff situ indian lady ckp jgn tukar kt sini sbb mahal.. better tukar bila dah sampai german sbb lagi murah katenye... aku macm caya tak caya.. betul ke minah ni? Kang dah sampai german lagi mahal.. oklah untuk standby aku nak tukar MYR1000.00. Tp minah ni beria2 cakap jangan tukar kat sini sbb cabin crew pun tak tukar kt mesia... so aku nak tukar €100.00... Eh.. dia ckp tukar €50 je.. ok.. aku bayar MYR223.00 untuk €50...

Ok... masa untuk check in... 


en. Suami beratur utk drop off luggage... Pastu terus boarding kat Gate C..




dari Malaysia aku naik KLM economy comfort seat menuju ke Amsterdam Airport Schiphol transit 4 jam .. dah nama comfort seat Ofkosla selesa kannn.. huhu ade movie boleh layan kalau mata tak nak tido.. aku layan cite katun Brave.. kejap je pastu aku tertido hahaha..

tido pastu kena kejut suruh makan... lepas makan tido.. eh kena kejut lagi suruh minum jus pulak.. tido..makan...tido.. makan...hahaha.. KLM punye food mmg tip top.. sedap! Biasa kalau mkn dlm flight tak sedap tapi kali ni mmg sedap...

oklah... tamat kisah 1 Februari 2013... akan bersambung kisah seterusnya...
(^_____^)v

No comments:

Post a Comment