Friday 26 June 2015

Day 1: Paris, France


October 29, 2014; Rabu

Bon Jovi!... eh .. Bonjour!
touch down at 6.00 am.. sampai sudah di Paris Charles de Gaulle Airport.. kat kastam sini aku kena soal byk oleh pegawai kulit itam.. diorg kalau tgk pempuan pakai tudung atau lelaki berjambang mambang mulalah nak soal pelik2.. heishyyy laki aku senang jek lepas kat kaunter sebelah.. menyampah aku.. ni laa part paling aku tak suka kat airport .. masa kat Amsterdam senang jek.. pastu masuk German pun senang jek.. tak de la nak soal2 pelik2... agak lama gak lah aku sangkut.. bile dia dah puas hati tengok dokumen dan alamat aku tinggal sepanjang kat Paris dan tengok credit card baru lepas.. huh.. stresss.. hilang mood..

dah lupakan semua tu.. jom teruskan perjalanan menuju ke hotel.. hadoi pening dek non Paris ni.. nak cari tren pun menggagau.. nak beli tiket pun serabut.. mesin tiket mmg byk tp mcm pelik.. nak tanye information kaunter belum bukak lagi.. awal pagi derrr.. tunggu kejap.. pusing2 jap dan ternampak convenience shop dah buka.. pegi la beli air dan roti buat breakfast sambil2 tu tanye kat mane nak beli tiket dan nak naik tren ke Gare Du Nord.. hari masih gelap dan sejuk kalau tunggu tren kat platform.. agak2 tren dah nak sampai baru turun ke platform.. time teringat naik tren kat German.. the best transportation in Europe.. ! sangat senang.. tapi kat Paris agak pening sikit..

lebih kurang jam 8.30 am kitaorang pun sampai kat Gare Du Nord station.. mak aihhh ramai nye askar! siap dengan senapang dan anjing pengesan lagi.. bukan polis hokeh tapi askar! rase mcm tempat ni tak selamat sampai nak kena letak askar mengawal.. German takde pun macam ni.. aman je rase.. aku puji German lagi huhuhuhu.. mungkin perlunya kawalan disebabkan oleh stesen Gare Du Nord ni menghubungkan ke destinasi antarabangsa dari Belgium, Jerman, The Netherland dan United Kingdom .. tak salah buat ape nak takut kan so buat tak tau jek lah sbb tak de buat salah pape pun..

jom carik hotel.. alamak aiii.. aku lupe nak print map dari station ke hotel.. alamat ade.. tak jauh pun tapi tak tau arah nak ke kanan kah? ke kiri kah? ke depan kah? berpandukan ingatan aku tgk kat google map sebelum terbang ke sini aku agak2 hotel tu arah depan.. jalanlah.. jalan.. perasaan mcm hotel tu dah dekat.. tapi still tak jumpa.. aku start perah otak nak ingatkan jalan.. sambil tu laki aku pegi tanye orang.. hoh! sebenarnya ingatan aku tu tak salah.. tapi yang salahnye aku dah tukar hotel.. mula2 aku booking hotel pertama ikut laluan yang aku lalu ni lah.. lepas tu aku cancel hotel yang pertama ni sbb jumpa hotel ke dua yang lagi murah dan lagi dekat.. hotel yang betul patutnya ikut arah kiri kalau dari Gare Du Nord station.. huhuhuu..

akhirnya jumpa jugak Marciano Hotel Gare Du Nord Paris.. sangat dekat dan sekeliling banyak kedai kebab.. check-in kat hotel.. baring kejap.. mandi dan terus bersiap2 nak cari makan dan  keluar jalan.. tak boleh buang masa sebab kali ni trip yang amat singkat.. 

ni je lah yang aku hadooo.. yang lain laki aku pegang uhuks..

Lapo.. patut lah lapo dah pukul 12 lebih .. jom carik makan dulu sebelum gerak ke Eiffel Tower.. ape lagi yang hado.. kebab lah yg di cariknye.. oh sebelum tu kena cari kedai telco nak tukar France punye sim kad.. kang tak leh nak online.. online nak google cari lokasi.. penting tu.. sbb tu mase mula2 sampai dan tengah cari lokasi hotel sesat sikit sbb aku tak roaming.. tak berani nak roaming guna maxis oii.. kang balik mesia tgk bil terus pengsan.. uhuhuu..

Kebab set dengan air

aku tertarik dengan tin purple tu.. Coca Cola Grape.. saje nak try sbb kat mesia tak de.. sedap gak.. kt Europe kebabnye mmg saiz gedabak mcm ni.. memang kenyang lahhh.. dah jom tak yah lelama nak menikmati kebab kui kui.. gerak gerak gerak khasss..

Eiffel I'm in Love!
gittewwwww

Fall in Paris 2014

padlock

Paris kali ni dah 2 kali aku jejakkan kaki.. pertama kali jejak winter tahun 2008 dengan family.. mase tu tak de boifren pon.. biaselah 1st time jejak mesti ade fefeeling romantic gittewww.. tapi tak tau nak romantic ngan sape.. boipren pon tak dak kah kah kah.. tengok kapel omputeh kemain lagi romantic peluk2 comolot uhuiiiii... jeles kak ton.. kali ni datang dengan encik suami tapi ermmm.. tak rasa romantik pon.. tak tau nape.. feel tu tarak mari lah derrr.. pelik jugak.. jalan pun tak de nak kepit2.. dia sebatu ke depan aku dok syok selfie kat belakang.. dannnn... disebabkan aku dan dia jalan sensorang maka kami kena 'trick' dengan org Paris di tempat yang berbeza..

Berhati-hati ketika di Paris!

kes 1 : mula2 laki aku kena.. tiba2 datang sorang mamat ni tanye laki aku 'do you speak English?'.. laki aku pun layan lahhh.. mamat tu keluarkan form suruh isi dan sign.. laki aku pun buat lah.. last2 kena paw.. mamat tu mintak 10€ laki tak nak bg.. rugi woooo tak pasal2 nak bg 50 hengget.. baik buat beli suvenir.. laki aku pun blah tapi mamat tu follow.. eh tak boleh jadi ni kang dia datang bawak geng kang.. bg jugak lah 5€ nasib baik dia ok.. huhuhu...

kes 2 : aku pulak yang kena.. ade sorng minah ni datang tanye soalan yang sama 'Do you speak English' .. aku buat tak layan dan terus blah buat tak tau..

kes 3 : aku kena lagi.. tengah aku syok2 selfie sensorang kat atas jambatan yang ade byk2 padlock ni.. aku ade perasan ade makcik ni lalu sebelah aku dan mcm membongkok ambik sesuatu kat atas jambatan.. aku toleh gak ape yang dia ambik.. mmg aku tak nampak pape pun atas jambatan ni.. aku pun buat bodoh.. tiba2 mak cik ni datang kat aku hulur cincin kat aku.. dia ckp cincin aku terjatuh dan dia jumpa.. aku terus tarik tangan tak nak amek dan aku ckp bukan aku punye.. aku nak lari tapi dia terus datang dekat ngan aku.. terus dia pegang tangan aku dan letak cincin tu kat tangan aku.. hah!! mane aku nak letak cincin ni?? pastu dia blah dan ckp kononnye rezeki aku dan terima hadiah dari Paris.. konon!.. nasib baik ade sorang lelaki tempatan dia pandang aku dan bg isyarat supaya jangan ambik cincin tu.. dia datang dekat aku dan ambik cincin dari tangan aku lepas tu dia baling kat mak cik tadi.. fuhhhh lega weiii... aku tak tau ape akan jadi kalau aku amek cincin tu.. mungkin akan datang geng lagi satu (confirm geng mak cik ni jugak) dan claim cincin tu dia punya dan aku akan dituduh curi cincin tu.. naya wehhhh...

patutlahhhh orang kat paris ni jalan berdua rapat2.. kepit2.. romantic lah konon rupenye nak elak kejadian pick pocket ahaks... aku dengan laki aku jadi tak selesa .. rasa mcm tak selamat jek.. huhuhu..

The Louvre Museum
dari Eiffel Tower ke The Louvre Museum kitaorang jalan kaki je.. lalu kat park.. singgah jap duduk2 .. duduk sebab kaki dah sakit yang amat.. mase aku duduk kat kerusi kat park ni laki aku mula curious  dan tanye ' eh boleh ke duduk suka2 hati? kang ade orang datang mintak duit pulak..' sejak kes2 yang dilalui tadi laki aku rase segala ape yang ade kt Paris ni kena duit.. sikit2 duit.. sikit2 duit.. huhuhu.. Paris.. tempat fames dalam dunia so semua nak amek kesempatan kat pelancong yang datang kat sini.. hurmmm...

oklah kaki ku pun dah sakit yang amat.. ape tak nye.. berjalan je.. serius mmg betul2 sakit oiii...





No comments:

Post a Comment